A módszer
2006 óta vagyok ügyvéd, családjogi, polgári jogi és gazdasági jogi peres ügyekben járok el több, mint 20 éve. Megtapasztaltam, ahogy az igazságszolgáltatás működik, miben tud, és miben nem tud megoldást adni és látom, hogy ma, a jelenben mit tud nyújtani. A több éves tapasztalat és a perekben hozott ítéletek és azok következményei alakították ki bennem azt az igényt, hogy a vitákat elsősorban peren kívül tudjam rendezni. Nyilván ez az igény, amennyiben egyoldalú és nem találkozik a másik felet képviselő ügyvéd igényével, akaratával vagy érdekével, akkor együttműködés nem fog létrejönni. Ennek elkerülése érdekében az utóbbi 5 évben kidolgoztam egy olyan rendszert, melynek keretében az engem a jogvitájukkal megkereső ügyfeleket nem elsősorban ügyvédként, a perindítás elkerülhetetlen céljával hallgattam meg, hanem elsősorban magát a konfliktust vizsgáltam, hogy van-e, lehet-e erre megoldás más, mint a peres eljárás.
Ügyfeleimet úgy hallgattam meg és úgy tettem fel a kérdéseimet, hogy a konfliktus okát kerestem. Ennyi év peres gyakorlat után azt is tudtam, hogy a bíróságok az adott jogvita elbírálására milyen döntéseket hozhatnak és az is egyértelművé vált számomra, hogy ezek az ítéletek, bár az Ügyfelem számára győzelmet jelenthetnek, de a valóságban továbbra sem fognak megoldást nyújtani a tényleges problémára.
Ezen felismerések alapján a peres ügyeim jelentős részét egyezséggel tudtam zárni, ebből egy része el sem jutott a bíróságra. Az eredmény növelését csak hasonló gondolkodású, céllal vezérelt ellenoldali kollégával lehetne növelni, ez pedig nem kiszámítható. Ezért döntöttem úgy, hogy magam kezdem meg a Felek között kialakult konfliktus kezelését és a kitanult és megtapasztalt technikákkal feltárom a konfliktus valódi okát, a Felek tényleges érdekeit és szükségleteit és ezek segítségével erősítem közöttük a kommunikációt, mellyel el tudnak kezdeni együttműködni és ezen keresztül problémájukra ők maguk megoldást is tudnak találni.
Az elmúlt 20 éves ügyvédi pályámmal kialakíthattam egy sajátos módszert, amely ötvözi az ügyvédi tárgyalástechnikai eszközöket, valamint a mediációs és egyéb konfliktuskezelési eszközöket. 2019-ben bejegyzést nyertem az Igazságügyi Minisztérium közvetítői jegyzékébe.
A fenti folyamat lényege,
a Felek szempontjából annak a felismerésnek a nyújtása, hogy senki sem tudja jobban megoldani a konfliktust közöttük, mint ők maguk, hiszen az ő életükről, érdekeikről van szó. Az én feladatom, hogy ebben a felismerésben segítsem őket és emellett a két évtizedes tapasztalatommal támogassam őket a megegyezésben, egy megállapodás megkötésében a konfliktus feloldásában mindezzel pénzt, időt, energiát és stresszt megspórolva.
Fontos felismerni és tudomásul venni, hogy az akaratunk szerinti törekvéseink, céljaink nem minden esetben fedik a tényleges szükségleteinket, így az akaratunk szerint sokszor vagyunk érzelmek által befolyásoltak, melyek megakadályoznak bennünket abban, hogy objektív módon gondolkodjunk, és ennek megfelelően cselekedjünk. A kommunikációs híd felépítése segíti a feleket abban, hogy meglássák azt, ami ténylegesen fontos a számukra, hiszen csak a valós érdekek mentén való egyeztetés hozhat olyan megoldást, amely a Felek tényleges akaratán alapszik.
A peres eljárások kötöttek,
a jogi szabályozás miatt egyrészt csak az kérhető, amit a jog megenged, másrészről mindig, egy harmadik, érdektelen Fél fog döntést hozni olyan ügyről, amelyben nem érintett, így a döntés tényleges gyakorlati következményét, alakulásának hatásait a Feleknek kell utóbb megtapasztalniuk és aszerint élniük. Ennek megfelelően számtalanszor volt olyan példa a praxisomban, hogy éveken át pereskedtek a Felek, hajthatatlanok voltak, mindenki azért küzdött, hogy egy napon a bíróság majd ítéletében neki adjon igazat, és amikor ez megtörtént, mindkét fél rájött arra, hogy az ítélet nem oldotta meg a problémáját, sőt az annak megfelelő rendezés számukra is rossz, élhetetlen.
Ilyen esetekben többször előfordult, hogy a Felek több évi gyűlölködés és harc után leültek egymással, hogy az ítélet miatt kialakult még rosszabb helyzetet közösen rendezzék.
A peres eljárások kötöttek,
a jogi szabályozás miatt egyrészt csak az kérhető, amit a jog megenged, másrészről mindig, egy harmadik, érdektelen Fél fog döntést hozni olyan ügyről, amelyben nem érintett, így a döntés tényleges gyakorlati következményét, alakulásának hatásait a Feleknek kell utóbb megtapasztalniuk és aszerint élniük. Ennek megfelelően számtalanszor volt olyan példa a praxisomban, hogy éveken át pereskedtek a Felek, hajthatatlanok voltak, mindenki azért küzdött, hogy egy napon a bíróság majd ítéletében neki adjon igazat, és amikor ez megtörtént, mindkét fél rájött arra, hogy az ítélet nem oldotta meg a problémáját, sőt az annak megfelelő rendezés számukra is rossz, élhetetlen.
Ilyen esetekben többször előfordult, hogy a Felek több évi gyűlölködés és harc után leültek egymással, hogy az ítélet miatt kialakult még rosszabb helyzetet közösen rendezzék.
A fentiek alapján felmerül a kérdés, hogy miért szükséges egyből bírósághoz fordulni, miért nem jobb, ha megpróbáljuk a vita rendezését peren kívül egy szakember közreműködésével? Erre a kérdésre mindenki a saját érdekei, értékei szerint tud válaszolni, hiszen valakinek az fontos, hogy ne veszítsen időt, hamar szeretne megoldást találni, valaki pénzt szeretne megtakarítani a peres eljárás elkerülésével, valaki egyszerűen nem bízik az igazságszolgáltatásban és egyetért azzal, hogy az igazságszolgáltatás elsősorban jogszolgáltatás és nem mindig biztosítja az igazságosságnak megfelelő döntést. Igazából mindegy, hogy milyen okkal választja az ember a vitarendezés peren kívüli megoldását, a lényeg, hogy a Felek szándéka önkéntes legyen abban, hogy konfliktusuk rendezésére ily módon adjanak esélyt.
Keressen bizalommal az alábbi elérhetőségek egyikén!
Dr. Abonyi Rita
Telefonszám:
+36 30 966 9619,
+36 70 329 6970